Din păcate, scopul acestui articol rămâne o utopie – niciodată nu va da click vreun bizon pe o postare cu acest titlu. Așadar, dintr-un mix de frustrare, supărare și spirit civic, simt nevoia să las undeva scris un set de reguli de bun simț pentru condusul pe autostradă. Îmi dau seama că nu avem cum să scăpăm de giboni cu diverse rachete de 150+ CP, care, precum Thor, ne orbesc cu fulgere de flash-uri și ne depășesc cu viteză demnă de măsurare în Mach. Sunt sigur, totuși, că sunt și colegi de trafic binevoitori, care poate vor descoperi acest articol util prin simpla validare a celor ce vor fi enumerate.
Nu voi face referi din legislație, mă gândesc că oricum facem parte dintr-un public educat și nici nu vreau să fac articolul mai plictisitor decât se anunță. Știm că există o viteză minimă impusă, știm că maneta din stânga volanului, în mod magic, le comunică celorlalți direcția în care ne îndreptăm și știm că banda de urgență nu e rută alternativă în Waze.
1. Menține o viteză constantă!
Așa cum am menționat și în articolul de aici, în care am vorbit despre topul dotărilor obligatorii pe orice mașină, unde pilotul automat era una dintre cele mai importante, viteza constantă este IMPERATIVĂ. Știi situațiile acelea când te depășești cu cineva de 2-3 ori succesiv și vă uitați reciproc unul la celălalt? E din cauză că tu, el sau amândoi nu mențineți o viteză constantă. Vreau să mai stau o secundă pe această idee și să punctez faptul că este una dintre cele mai enervante situații de pe autostradă. Ok, înțeleg că nu toate mașinile au pilot automat și că este normal ca acea viteză constantă să fie influențată de alți participanți la trafic, însă trebuie conștientizat faptul că mersul inconstant este frustrant pentru ceilalți șoferi, este ineficient pentru tine și într-un final, congestionează traficul. Dacă nu ai pilot automat, nu este atât de greu să menții o oarecare constanță de -/+ 3 km/h. Atenție la dealuri și văi! Acolo trebuie compensat. Știți distracția de pe A2, după Cernavodă, lumea urcă cu 120 km/h și coboară cu 300+ km/h, ca la circ.
2. Păstrează distanța de minim 2 secunde!
Să zicem că ești într-o depășire și altul în fața ta depășește și el. În virtutea a ceea ce am scris mai sus, este de bun simț (că de siguranță nimănui nu-i mai pasă) să călătorești în mașina ta și nu în bancheta celui din fața ta. Poate ești încrezător pe frânele și reflexele tale, dar pentru celălalt nu este deloc plăcută presiunea pe care i-o oferi. Și tu știi cum e când te uiți în oglinda retrovizoare și îi vezi colegului din mașina din spate brandul de ochelari. Nu e plăcut! Oricum, de cele mai multe ori sunt diferențe de 10-20 km/h între voi, cât poate dura până când cel din față se retrage? Nu prea mult, deci nu e nicio tragedie dacă anticipezi și reduci ușor viteza din timp. Fiți înțelegători și dați de la voi puțin dacă vedeți că cineva depășește greu. Atât timp cât avansează și nu stă aiurea pe banda a II-a, nu există scuză să îl presați, el are tot dreptul să fie acolo.
Într-o situație civilizată, vă recomand o regulă împrumutată de pe afară și anume regula de 2 secunde. Este foarte simplu și elegant: trebuie să ai 2 secunde minim față de cel din față – adică el dacă trece pe sub un pod sau pe lângă un semn de circulație, trebuie să treacă minim 2 secunde până când tu treci, la rândul tău, de acel pod sau semn.
Păstrarea distanței împreună cu regula unei viteze constante sunt absolut esențiale pentru un mers civilizat. Sunt atât de simplu de aplicat și monitorizat, mai ales că au efecte uimitoare dacă sunt respectate. Așa cum am menționat și aici, unde am postat un filmuleț pe care îl consider esențial pentru disciplina în trafic, păstrarea unei distanțe are doar avantaje – atât în mers cât și oprit.
3. Faza lungă se folosește doar când nu ai pe nimeni în fața ta
Pare logic, pentru cei mai mulți dintre noi, însă, înainte de „a face lumină”, trebuie să te asiguri că nu deranjezi pe absolut nimeni din fața ta, PE AMBELE sensuri de mers. Chiar dacă în fața ta abia distingi niște stopuri în depărtare, asta nu înseamnă că faza ta lungă nu va fi enervantă pentru cel de acolo (oricât de departe este). Dacă tu îl vezi, oricât de puțin, el sigur va fi deranjat de luminile tale. Din sensul opus, trebuie avut în vedere că, deși există separatoare care atenuează disconfortul luminilor, în situația în care există diferențe de nivel cu văi considerabile, atunci lumina ta sigur va deranja. De fiecare dată când tu vezi lumini, absolut logic și celălalt vede luminile tale. Apoi, mai există TIR-urile, pe care mulți le ignoră. Acestea au lumini care marchează extremitățile pe înălțime și care se văd peste separatoare de sensuri. De fiecare dată când circulăm cu faza lungă, ar trebui să fim atenți când observăm aceste lumini, care nu sunt puternice și să comutăm pe faza scurtă.
Tot la categoria de fază lungă intră și flash-urile. Cred că există o singură situație în care flash-ul ar putea fi scuzabil și anume aceea când cineva a „adormit” pe banda a II-a, fără să dea vreun semn că avansează în vreun fel. Atât.
4. Se circulă pe prima bandă!
Știu că este un lucru „expirat” și știut, dar spun asta pentru că înainte ca noi să fim nemulțumiți de comportamentul celorlalți, trebuie să ne asigurăm că și noi respectăm regulile. Spre exemplu: nu poți fi enervat de flash-urile unuia dacă tu te deplasezi pe banda a II-a, prima fiind liberă. Da, sunt multe circumstanțe atenuante prin care poți justifica de ce stai pe banda a II-a, dar ori de câte ori ai ocazia, chiar și pentru 20-30 de secunde, trebuie să te retragi pe prima bandă, mai ales dacă ai mașină în spate. Toți știm că deseori sunt gropi pe prima bandă, nu sunt ipocrit, dar dacă te hotărăști să mergi mai mult pe banda a II-a, ai grijă să nu incomodezi pe nimeni. Nu contează că mergi cu 139,(9) km/h și susții că altul încalcă legea vrând să te depășească, înainte de toate, tu trebuie să te afli pe prima bandă.
5. Nu mergeți mai încet decât TIR-urile!
Scurt și la obiect, să fii cu o mașină normală (pe care o poți conduce cu „B”-ul) și să conduci pe autostradă sub 90 km/h, înseamnă că ai ieșit la plimbare sau că ești foarte zgârcit. Dacă te ajunge TIR-ul să te depășească nu e bine, încurci tot Feng Shui-ul de pe autostradă. Din câte știți, mai repede depășești la pas decât cu TIR-ul, deci vei provoca o încetinire majoră. Pentru cine vrea să admire peisajele, există drumuri paralele, de multe ori mai pitorești decât autostrada. Faptul că legea permite viteze mai mici pe autostradă nu este o scuză să mergi cu cât vrei. Pe trecerea de pietoni te enervează când vezi un tânăr cu capul în telefon care abia se mișcă, așa e și pe autostradă. Repet! Cine vrea plimbare, să se plimbe pe drumurile paralele!
6. Nu confundați autostrada cu un tunel!
Autostrada nu este Hyperloop-ul lui Elon Musk! Este mai multă linie dreaptă decât pe un drum județean îngust, dar asta nu înseamnă că ești ferit de pericole. Țineți cont că noi nu prea avem poduri sau tuneluri pentru animale și există riscul să acroșați ceva. De asemenea, nu uitați că și condițiile meteo sunt destul de importante. Nu mai goniți ca la F1 pe ceață sau pe ploaie! Poate aveți cele mai șmechere anvelope de ploaie sau faruri care taie ceața precum cuțitul brânza, dar pentru binele tuturor, mențineți viteza maximă de 130 km/h. Poți să ai laserul de la Măgurele în faruri, tot o să fie mai riscant să mergi cu viteză pe ceață/ploaie/noapte decât ziua pe timp frumos. În mod legal, oricum viteza trebuie să fie mai mică pe condițiile meteo defavorabile, dar cum toți avem impresia că avem cea mai tare și sigură mașină, uităm că unele lucruri nu se pupă cu fizica. Știu că e mișto să vezi cum arunci apa în spate ca o torpilă și să vezi cum depășești zeci de mașini, dar să ajungi în câmp nu e mișto.
7. Nu vă încăpățânați!
Întâi de toate, nu mai țineți socoteală tuturor celor care „zboară” pe autostradă. Să fie sănătoși! Lucrurile se reglează în viață! Spun asta pentru că poate fi frustrant să vedem pe alții cum fentează legea sau sunt nesimțiți și scapă fără nicio pedeapsă. Nu mai stați să puneți la inimă aceste lucruri. Primiți flash-uri de la gibon? Lăsați-l să treacă. Vă șicanează? Lăsați-l să se îndepărteze. Evitați orice altercație cu aceste specimene. Dacă vă puneți la mintea lor, ăștia ori că sunt la volanul unui castron, ori al unui OZN, o să facă tot posibilul să îți demonstreze că ei trebuie să te depășească. Niciodată nu iese ok vreo întrecere de genul acesta, decât poate cu un vag sentiment de „i-am arătat eu” și apoi minute de tăcere în care te întrebi de ce a trebuit să treci aiurea de 200 km/h. Oricum toate regulile de aici, nu sunt pentru ei, sunt pentru voi, cei care ați ajuns să citiți și în care am speranța că nu se vor pierde cu firea. Datorită vouă, mai există speranță și pe la noi.
Știu că sunteți pe acolo și că mențineți o aparentă disciplină în trafic. Chiar am ajuns să mă minunez când văd în retrovizoare vreun Mercedes, Audi sau BMW care nu mă agasează cu flash-uri când eu depășesc cu 130 km/h – dar asta îmi dă speranță că mai sunt și oameni cumsecade.
Probabil nu v-am comunicat nimic nou, însă într-o lume în care ceea ce e normal și de bun simț este considerat ciudat, simt nevoia să vă aduc la cunoștință că suntem mai mulți care gândim așa și că împreună avem șanse să păstrăm o decență în trafic. Nu vă mai enervați aiurea la orice și bucurați-vă frumos de mașinile voastre!
Vă mulțumesc!