Dacă ești pasionat auto, cel mai probabil aceste reguli ți se vor părea evidente, însă am călătorit cu persoane „interesate de mașini” care nu își dădeau seama că unele lucruri pe care le făceau erau greșite. Voi enumera mai jos câteva reguli de operare a automobilului personal, pentru a evita sau întârzia apariția unor probleme costisitoare. Nu voi intra foarte mult în detalii tehnice, dar voi pune accent pe efectele negative la care ar putea duce nerespectarea acestor reguli.

1.Verifică presiunea în pneuri. Fie că ai pus „aer” sau „azot”, este bine să verifici periodic presiunea în pneuri. În mod normal, presiunea se verifică lunar. Deși poate părea încă o responsabilitate de care nimeni nu are timp, acest lucru se poate face ușor atunci când alimentăm. Pune presiunea corespunzătoare indicațiilor din tabelul de presiune al mașinii (pe care îl găsești pe capacul rezervorului sau pe stâlpul ușii șoferului). Presiunea în roți nu este 2,2 bari pentru orice mașină. Nu te baza pe „azotul” pus la vulcanizare, tare suspectez că acel azot e fix cel ~ 80% care se găsește în aer oricum. Un cauciuc „lăsat” duce la o uzură ridicată a acestuia, la un consum de combustibil sporit și la o senzație de instabilitate în mașină.

2.Așteaptă câteva secunde înainte de a porni motorul. Mașina are nevoie de câteva momente de „pregătire” a motorului pentru pornire. Dimineața nu se trezește nimeni deodată și începe să alerge prin casă. Așa este și cu motorul mașinii. Nu roti deodată cheia până la capăt. Când ajungi la ultimul “click” de dinainte de pornire, se aprind martorii de bord și „lucruri” se întâmplă pe la motor. Așteaptă 2-3 secunde și apoi se poate porni. Cei care aveți pornire de tip „keyless” vă puteți baza pe faptul că mașina știe când să pornească.

Există și situația în care șoferul stă în mașină, având contactul pus la ultima poziție, cea de pornire motor. Dacă nu intenționezi să pleci în acel moment, trebuie să te asiguri că ai pus contactul în poziția în care niciun martor din bord nu este activ.

3.Așteaptă puțin înainte de a pleca la drum. Continuând ideea de mai sus, după ce ai pornit mașina, așteaptă măcar 15-20 de secunde înainte de a ieși din parcare. În acest timp, motorul are timp să își lubrifieze cum trebuie toate componentele și să înceapă „să meargă cât mai rotund”.

4.Nu tura puternic motorul până când acesta nu s-a încălzit suficient. Ideal este să aștepți ca motorul să ajungă la temperatura optimă de funcționare înainte de a începe să beneficiezi de toate aptitudinile acestuia. Dacă nu ai indicator care să arate că temperatura este undeva între 85º-100ºC (în funcție de mașină), asigură-te că ai mers măcar 10 minute cu aceasta.

5.Nu „scoate pe liber” în timp ce pui frână. Vorbim despre mașinile ce au cutie de viteză manuală, pentru că nu cred că cineva face acest lucru la cutiile de viteză automate. În momentul în care încetinești pentru semaforul roșu și „ai scos pe liber”, se întâmplă următoarele lucruri: uzezi mai mult frânele și, totuși, oprești mai greu. Dacă faci invers și menții viteza în care ești sau chiar „dai inferioară”, frânarea se va produce mult mai eficient, iar uzura discurilor și a plăcuțelor va scădea semnificativ. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că „frâna de motor” va ajuta la oprirea mai rapidă a autoturismului, moment în care consumul instant va fi de 0 L/100 km (*detalii la final).

6.Așteaptă ca mașina să se oprească înainte să o muți din marșarier în viteza întâi sau Drive. În graba noastră, cea de toate zilele, avem de făcut „n” manevre pentru a ieși din diverse locuri în care am „plantat” mașina. Pentru a nu supune unui șoc cutia de viteze, evită să schimbi din „R” în „1” sau „D” înainte ca mașina să se fi oprit complet. Așadar, dacă mașina înaintează, nu cupla marșarierul decât în momentul în care roțile nu se mai mișcă deloc. În aceeași notă, cei care aveți cutie de viteză automată, evitați să puneți în „Park” dacă mașina nu s-a oprit complet. Dacă selectorul vostru este electronic, ați scăpat de această grijă.

7.Nu roti volanul cu mașina pe loc. În cadrul aceleași situații descrise mai sus, încearcă să rotești volanul doar în momentul în care mașina este în deplasare. Când avem nevoie să ieșim din spații strâmte, trebuie să punem în mișcare mașina măcar câțiva centimetri, în momentul în care rotim volanul. Astfel, pe componentele sistemului de direcție se aplică o forță mai mică. Gândește-te, spre exemplu, la situații în care roata din față este lipită de o bordură și, prin virarea pe loc, toată mașina este împinsă dinspre bordură spre stradă. Tot așa, dacă ai parcat cu roțile fix pe marginea unei borduri, se pot evita situații în care se poate tăia cauciucul.

8.Nu spăla mașina imediat după un drum lung. După ore de mers, cel mai probabil foarte multe dintre componentele mașinii sunt încinse. Evită să dai cu apă rece, înainte ca mașina să se mai fi răcit puțin, pentru că pot exista daune precum discuri de frână ovalizate sau parbrize crăpate. Șocurile termice sunt mereu problematice.

9.Nu circula „pe rezerva” de combustibil. Pe lângă faptul că este incomod să realimentezi așa des, nu este bine nici pentru pompa și filtrul de combustibil. Benzina/motorina au și ele impuritățile lor, care se depun la baza rezervorului. Riscul ca aceste impurități să ajungă unde nu trebuie este tot mai mare atunci când circulăm „pe rezerva” de combustibil.

10.Nu folosi lichid de parbriz ieftin. Un lichid de parbriz ieftin poate însemna „o afacere” la început, dar o cheltuială neplăcută atunci când duzele de stropit se înfundă cu depuneri de calcar. Dacă 5 L costă 5 RON, s-ar putea să nu fie cel mai bun lichid de parbriz.

11.Nu te așeza cu genunchiul pe baza scaunului. Sub stratul de tapiserie a scaunului există atât o plasă care detectează dacă cineva stă pe el, cât și, după caz, încălzirea în scaune sau alte dotări. Așezatul cu genunchiul pe scaun nu este ceva rar, iar acest lucru se întâmplă des la spălătorie, când respectivii angajați aspiră ceva de pe partea opusă. Am pățit să am și plasa de detecție stricată, și încălzirea în scaune, din cauza acestei probleme, iar ambele se repară destul de greu, mai ales dacă te apuci să le rezolvi singur.

12.În interior, luneta se șterge pe orizontală. După cum bine știe toată lumea, aceasta are un sistem de degivrare compus dintr-un circuit dispus orizontal. Așadar, este bine să ștergem luneta tot pe orizontală, pentru a evita afectarea acestor conductori.

13.Nu te baza pe electronicele mașinii. Nu este bine să aștepți să ți se aprindă diverși indicatori în bord, care să-ți comunice că ceva nu este în regulă. Mașina are numeroși senzori care, surprinzător, se strică. Uleiul, lichidul de răcire, de frână, discurile și plăcuțele de frână ș.a se recomandă să le verificăm vizual, chiar dacă totul pare că funcționează „brici”.

14.Evită „să dai curent” unuia care „știe el cum se face”. Nimeni nu zice să nu îi ajutăm pe alții la nevoie, dar deseori, „alții” nu sunt cei mai operativi oameni la ananghie. Atașez un clip de pe canalul ChrisFix de pe YouTube, în care se explică exact cum ar trebui realizată această procedură:


Bineînțeles, sunt multe alte sfaturi utile pentru prevenția uzurii premature a diverselor componente. Eu le-am punctat pe cele pe care le-am observat cel mai des. Cu toate acestea, amintesc și de alte lucruri ce trebuie evitate:

  • statul la semafor cu piciorul pe ambreiaj;
  • staționarea în „Drive” (la cutiile de viteză automate). Subiectul: „dacă este bine sau nu să stăm cu piciorul pe frână și cutia în <<D>>” este unul destul de controversat. Fie că mașina ta are sau nu sistem „auto-hold”, pe perioade mai lungi (de peste 2-3 minute), nu ai nimic de pierdut dacă pui cutia pe neutru;
  • mersul „pe liber” la drum lung. Lăsând la o parte că nu este “safe” să aveți viteză și cutia „pe liber”, *consumul „zero”, care se dorește, apare doar în momentul în care nu se accelerează și cutia este „în viteză” – nu pe neutru;
  • folosirea frânelor în momentul în care „luăm o groapă”;
  • utilizarea anvelopelor de vară, iarna și invers;
  • trântirea portierelor, capotei și a compartimentelor de depozitare interioare/exterioare;
  • închiderea ușilor fără rame la geamuri, împingând pe geam (la coupé-uri ș.a.).

Există și alte recomandări pentru care este necesară o „mână mai pricepută”. Pentru acestea, sunt mulți mecanici dedicați care vă pot sfătui mai bine. Nu uitați că vizita la service nu trebuie făcută doar în momentul în care ai o problemă, ci și în scop preventiv, la fel cum e cu analizele la oameni.