Traficul din marile aglomerări urbane este una dintre cele mai frecvente probleme pe care autoritățile locale încearcă să le gestioneze. Între timp, problema se agravează, iar șoferii găsesc metode de „a fenta” timpul de așteptare. Majoritatea metodelor mai mult sau mai puțin „ortodoxe” vizează doar alegeri pe care șoferii le fac în timpul deplasării. Există, totuși, o regulă simplă ce se aplică în momentul opririi. Aceasta ne aduce numai beneficii, iar aplicată la o scară mai mare, poate soluționa unele probleme din trafic.
Înainte de a explica de ce o putem aplica eficient doar în momentul opririi, trebuie să aduce în discuție conceptul de „păstrare a unei distanțe corespunzătoare față de cel din față”. Pentru mulți este doar o sugestie de siguranță și se referă la situațiile în care suntem în deplasare, când trebuie să avem o distanță adaptată vitezei, pentru a putea asigura distanța minimă de frânare.
În realitate, distanța față de autoturismul din față, dar și coordonarea sunt elementele cheie, care, în teorie, pot soluționa problema traficului. Este esențial să urmăriți clipul de pe canalul YouTube, CGP Grey, în care se explică cum acești doi factori reprezintă principala cauză a congestionării.
Pentru că omul reacționează cu întârziere, iar unii sunt mai rapizi ca alții, nu avem cum, vreodată, să ne coordonăm în păstrarea aceleași distanțe și accelerații. Singurul lucru pe care îl putem face este acela de a adapta teoria la situații în care știm că nu avem ce incomoda.
Nivelul la care putem aplica
Cel mai ușor de adaptat acest concept este în momentul opririi (la semafor, la „STOP”, la trecerea de pietoni sau orice alt eveniment de trafic care presupune încetarea deplasării). Nu te apropia față de mașina din față ca și cum ai fi parcat-o, cu botul aproape de bara celuilalt, ci lasă un spațiu „de rezervă”. Asta înseamnă că trebuie păstrată o distanță „potrivită” și în mers, datorită faptului că vom anticipa continuu că ne vom opri.
O distanță potrivită de oprire față de cel din față ar fi cam de 3 – 3,5 m*. Mai simplu, în momentul în care mașina din față a încetat să se deplaseze, ar fi recomandat să ai, până la aceasta, o distanță ceva mai mică decât lungimea autoturismului tău.
De ce nu mai mare? Pentru că „nu ne-am luat stradă” și trebuie să încapă cât mai multe mașini între intersecții, dar și pentru că dacă distanța față de cel din față este prea mare, ne vom trezi că cineva a reușit să aterizeze acolo, în fața noastră. Mai mult decât atât, este distanța optimă la care „bizonii” nu te claxonează, pentru că subconștientul le zice că nu are cum să încapă o altă mașină în spațiul „irosit” de tine.
De ce nu mai mică? Ei bine, aici intervin beneficiile:
1.Poți începe să te pui în deplasare din momentul în care s-a făcut verde. Ideal ar fi ca toți să ne coordonăm și să accelerăm în momentul în care se face verde. Acest lucru este imposibil, însă, din punctul tău de vedere, poți începe deplasarea ușor până când fiecare mașină din fața ta, a avut loc să înainteze. Acest „avantaj” este benefic în primul rând pentru cei care au cutii de viteză manuale, care pot pune în viteză și pot începe ușor deplasarea din momentul în care văd verde la semafor.
2.Dacă banda ta s-a blocat, ai spațiu suficient să accelerezi și să treci pe altă bandă, fără a incomoda ceilalți participanți la trafic. Situații de genul sunt des întâlnite. Fie că este vorba despre un autobuz care a oprit în stație fără alveolă, sau despre o mașină care din diverse motive a rămas blocată, trebuie să ai un spațiu potrivit pentru a putea accelera și schimba banda, fără a forța pe cineva să pună frână din cauza ta. Mașinile de pe banda pe care vrei să te încadrezi nu vor opri niciodată pentru tine, astfel, dacă mereu ai grijă ca în fața ta să ai un spațiu suficient, care să-ți permită schimbarea benzilor fără a vira la maxim roțile, ai mai multe șanse de a părăsi banda în care ai rămas blocat.
3.(bonus) Nu trebuie să suporți mirosul noxelor celui din față. Cred că toată lumea a avut neșansa de a opri la semafor în spatele unui autoturism certat cu ITP-ul. Păstrând o distanță ceva mai mare față de cel din față, noxele emise de acesta au mai puține șanse să ajungă în sistemul nostru de climatizare.
4.Ai loc să avansezi dacă în spate se întâmplă vreun eveniment nefericit. Prin eveniment nefericit mă refer la un accident sau la situația în care ambulanța încearcă să-și croiască drum prin trafic. Dacă ai nenorocul să fii implicat în accidentul produs în spatele tău, măcar botul mașinii va scăpa intact. Dacă observi că în spate, șoferul se deplasează ușor spre tine, ai și tu timp să înaintezi până când acesta își dă seama că intră în tine. Dacă observi că o salvare nu are loc să treacă, tu îi vei putea face loc mult mai ușor decât alții. În orice situație ai fi, ai avantajul de a restrânge sau nu coloana.
5.Eviți situația în care celui din față „îi scapă” mașina spre tine. Ne imaginăm că suntem la un semafor în pantă. Fie că cel din față a uitat cum se face pornirea în rampă, ori „i-a scăpat” pur și simplu mașina, tu mai ai până la acesta câțiva metri buni, în care ar trebui să frâneze.
*Bineînțeles, aplică această regulă atunci când strada/bulevardul permite, iar spațiul pe care ți l-ai rezervat nu „ajută” la congestionarea unei intersecții din spate.
Chiar dacă ele par să ne avantajeze doar pe noi, privite în ansamblu, aceste beneficii se traduc prin evitarea unor posibile blocaje. Respectând-o tot mai mulți, această regulă poate îmbunătăți traficul chiar de dinainte să ne fi pus în deplasare. Dacă ne imaginăm beneficiile expuse mai sus în situația în care toți am respecta o distanță anume față de cel din față, am realiza că:
- mai multe mașini ar pleca în același timp de la semafor și ar avea timp să adapteze accelerația în funcție de cel din față;
- benzile blocate s-ar fluidiza mai repede;
- s-ar evita situațiile de carambol și accidentele ușoare din lipsă de atenție.
4+1 dotări obligatorii pe orice mașină! – CAR SELL
20/11/2020 la 15:06
[…] 2. Pilotul automat. Dacă nu era vorba de siguranță în cazul becurilor cu performanță ridicată, pilotul automat ar fi fost dotarea pe care aș fi pus-o pe primul loc. Chiar dacă avem puține autostrăzi, acestea leagă noduri importante și este improbabil să nu le folosim. În plus, oricât de greu se dezvoltă țara asta, anual apar kilometri noi de autostradă, făcând ca tot mai multe mașini să folosească aceste segmente de drum. Aici intervine necesitatea pilotului automat. Dacă ați vizionat clipul din articolul anterior, în care se amintește despre importanța unei coordonări în trafic, veți înțelege de ce este atât de importantă această dotare. Las un link aici. […]
Preconcepții despre decapotabile, coupé-uri și alte „extravaganțe” – CAR SELL
30/11/2020 la 17:25
[…] și să inhalezi noxele celui din fața ta. Așa cum am recomandat și în articolul de aici, nu trebuie să ne înghesuim în eșapamentul colegului de trafic. O distanță optimă față de […]
Reguli de bun simț pe autostradă – CAR SELL
15/06/2021 la 16:31
[…] și monitorizat, mai ales că au efecte uimitoare dacă sunt respectate. Așa cum am menționat și aici, unde am postat un filmuleț pe care îl consider esențial pentru disciplina în trafic, […]
Ciara.M
08/07/2024 la 17:19
Real great information can be found on web site.Raise your business
Betsey-K
13/07/2024 la 08:09
Very interesting points you have observed, thank you for posting.Raise your business