Vin în apărarea celor care și-ar dori, poate, o altfel de mașină și nu au curaj să treacă de unele prejudecăți impuse, în mare parte, de un soi de bun simț față de o societate în care „mașina sport” este considerată o indecență. Fie că unora le pasă sau nu de „ce zice lumea”, achiziționarea unei mașini „sport”, mai ales ca primă/unică mașină, este foarte des interpretată ca fiind un gest necugetat, chiar și de însuși cumpărătorul ei. Am ales să mă refer la aceste mașini ca fiind „sport”, pentru că, de obicei, aici încadrăm decapotabilele (roadstere sau cabrio-uri) și coupé-urile. Nu este neapărat cazul pentru toate, pentru că, de multe ori, aceste tipuri de mașini sunt departe de a fi numite „sport” și, în multe cazuri, o berlină sau un hatchback este mult mai potentă decât o așa-zisă mașină sport. O scurtă descriere a tipurilor de mașini și a confuziilor des-întâlnite privind caroseriile găsiți în articolul de aici.

Printre autoturismele pe care le-am avut în gând, când am început acest articol, se numără:

  • Audi A3/A5 Cabrio, TT;
  • Alfa Romeo Spider
  • BMW Seria 2/3/4 Cabrio/Coupé, Z3/Z4;
  • Ford StreetKa, Focus Cabrio;
  • Honda S2000;
  • Hyundai Coupé;
  • Mazda MX-5;
  • Mercedes-Benz CLK, SL, SLK, E-Class Cabriolet;
  • Mini Roadster;
  • Nissan 350z/370z;
  • Opel Astra Cabrio, Cascada, Tigra;
  • Peugeot 206/207/307/308cc, RCZ;
  • Smart fortwo/Roadster;
  • Subaru BRZ;
  • Toyota MR2, GT86, Celica;
  • Volvo C70;
  • VW EOS, Golf Cabrio, Scirocco;
  • altele.

Adică mașini încadrate în aceeași gamă de preț cu mașini ceva mai comune (până în 20.000 EURO, S.H.).

Mă voi axa pe cele mai „scandaloase” dintre alegerile nechibzuite ale tinerilor și anume pe decapotabile și pe mașinile cu 2 locuri („alea-s mașini?”).

Pentru că sunt foarte multe ipoteze greșite sau nejustificate despre aceste autoturisme, am să încerc să combat cele mai des întâlnite păreri. Trebuie avut în vedere faptul că mesajul acestui articol este adresat pasionaților auto, nu celor care percep mașina ca o simplă carcasă care-i transportă.

„Aia nu e mașină de zi cu zi! Poate e ca o a doua sau a treia mașină, pe care o folosești în weekend”

Aceasta este replica ce le însumează pe toate. Pasionații auto tind să știe ei care sunt mașinile „de weekend” și cele „de zi cu zi”. În mare parte, mai toți cădem de comun acord asupra acestor două mari categorii, dar oricât de urât sună, acestea sunt niște premise formate din cauza nenumăratelor lipsuri și neajunsuri. Suntem un popor sărac, care, din nevoie, a pus pe primul loc utilitatea și mai apoi aspectul. Așa că, da, este adevărat că oamenii au avut nevoie de mașini în care să încapă, la nevoie, 8 persoane și 200 kg de cartofi. Tocmai din cauza faptului că este o imagine pe care toți am văzut-o cândva, undeva, într-un timp nu foarte îndepărtat de cel de acum, este greu să ne scalăm nevoile actuale și să alegem în funcție de necesitățile reale ale fiecăruia. Cumva, e un „must” să alegem o mașină cu minim 4 locuri și portbagaj gigantic, deși în 90% din timpul când o folosim suntem singuri într-o mașină nejustificat de mare.

Deși „pasionați”, se admite să avem mașini „de tăvăleală” și mașini „de garaj”. Nu e cam ciudat? Tot de prin pildele pasionaților transmise prin viu grai, se știe că mașina de oraș este un hatchback, mașina de excursie este un SUV/Crossover și mașina de weekend este Mazda MX-5, nu altceva („frate!”). Cumva toți avem aceleași nevoi, apărute din varii lipsuri, evident, dar trebuie să deținem minim alte 2 mașini până să ne achiziționăm autoturismul cu adevărat preferat, care de fapt, și surprinzător, e cel mai ieftin dintre toate. Toată lumea știe cum e treaba cu mașinile „de weekend”, deși câți au deținut o „mașină de weekend”? Aș mai adăuga că toată lumea știe că Miata e „baza”, deși majoritatea nu numai că nu a condus una, dar nu a intrat vreodată într-o Miata! Ce încerc să spun este că părerea lui X și a lui Y este nulă atât timp cât experiența personală a acestuia nu dovedește ceea ce spune. Aveți curaj să vă analizați exact nevoile, necesitățile și să judecați singuri dacă vă puteți descurca cu o mașină „diferită”.

Suntem diferiți și nimeni nu ne poate spune ce fel de mașină ni se potrivește. Dacă un BMW Z4 este pasiunea ta, nu ai copii și nu vinzi haine „aduse” pe care trebuie să le cari în portbagaj, de ce să nu ai un Z4 de zi cu zi? De ce să alegi un Audi A6 de care nu te vei atașa la fel? Răspunsul generalizat al acestor întrebări îl voi trata mai jos, oferind contraargument pentru fiecare.

„Doar fițoșii își iau mașini d’astea!”

Este adevărat că o mașină cu trăsături agresive este, de obicei, asociată tinerilor aroganți. O decapotabilă sau un coupé sunt asociate persoanelor mai extravagante, „bogate”, „lipsite de griji”, „cu capul în nori”, iar acest lucru este accentuat în țările mai sărace. Nu neg că, indiferent de cultură, o decapotabilă sau o mașină sport, inspiră într-adevăr un aer diferit, oarecum plăcut, dar și de invidiat. Din această cauză există atât de multe păreri împotriva decapotabilelor / coupé-urilor. Cumva, automat, ne formăm argumente pentru care nu vrem o astfel de mașină, deși poate, ne-am dori una. Interesant este faptul că, bazați pe aceste contraargumente atât de calculate, facem deseori alegeri neraționale mult mai scumpe.

Pur și simplu, oamenii nu se văd în astfel de mașini. Cu toate astea, atenția ne este mereu atrasă de către un astfel de autoturism. Pentru unii, sentimentul este dus la nivel de „fruct interzis”, și-ar permite o mașină „diferită”, dar „ei nu pot face un asemenea păcat”. Acest lucru nu este neapărat greșit, având în vedere că, în majoritatea cazurilor, se preferă o mașină „bună” la toate pentru că „cine știe?”, „nu te poți baza pe un coupé”. Din aceste motive, mașinile „diferite” ajung să fie cumpărate de mulți pentru care principalul scop este „să iasă în evidență” și nimic mai mult. De aici apare și ideea de „mașină de fițe”.

Dacă noi am făcut o alegere „sigură”, nu înseamnă că celălalt a făcut o alegere proastă, doar pentru simplu fapt că este ieșită din comun. Aparențele înșală, iar o mașină cu aspect agresiv nu este neapărat „sport”, poate e mai practică decât pare și într-un final, chiar mai ieftină. Totul ține de nevoile fiecăruia.

Mai mult, într-o mașină „ieșită din comun” faci mult mai multe compromisuri decât într-una „normală”. Deși au mai puțin spațiu, mai puțin confort și, în unele cazuri, sunt mai gălăgioase, treci peste toate acestea. În schimb, un posesor de sedan, care poate te consideră „fițos”, nu ar putea să renunțe la confortul unei mașini mari. Cine este de fapt mai „pretențios”?

„Nu poți să cari nimic cu mașina aia! N-ai loc de bagaje!”

N-ai loc de televizoarele cu diagonală de 2m pe care le cumperi săptămânal de la Carrefour? N-ai loc de sacii de ciment? N-ai loc de bagajele prietenilor pe care trebuie să le aduci din orașul natal? De ce anume exact nu ai loc într-un Audi TT spre exemplu? Majoritatea (cititorilor) sunt tineri, necăsătoriți, cuplu de doi (după caz). Pleci fără probleme la drum lung cu bagajele pentru doi, în orice decapotabilă/coupé.

Da, nu poți să cari un dulap demontat sau o masă și niște scaune. Sunt într-adevăr niște nevoi care apar o dată pe an, poate. Pentru acestea îți poți cinsti o rudă sau un prieten. Doar nu îți cumperi birouri lunar de la IKEA? Chiar dacă ai face-o, decapotabilele și coupé-urile nu sunt chiar atât de nepractice. În majoritatea coupé-urilor, bancheta se rabatează, iar într-un cabrio poți „încărca” foarte ușor și nu ai limită superioară, decât una de bun simț. Stai liniștit! Îți vor încăpea mereu toate cumpărăturile de la Kaufland, chiar și într-un 207cc. Judecând realist, în cele mai întâlnite situații în care avem nevoie mașină, bagajele vor avea loc.

„Nu poți să pleci cu tovarășii la drum, toți într-o mașină”

Nu neg că este plăcut un drum cu prietenii în aceeași mașină. Dar de câte ori plecăm a drum cu aceștia? Oricum, de obicei, fiecare cuplu vrea cu mașina și cu tabieturile lor. În majoritatea situațiilor, este cu adevărat nevoie de mai mult de 2 locuri? Mai mult decât atât, dacă ai o mașină cu doar 2 locuri scapi de obligațiile de nerefuzat ale prietenilor de a-i duce acasă. Nimic mai minunat!

Faceți testul pe care l-au făcut și cei de la Top Gear. Așezați-vă pe trotuarul unei străzi aglomerate și numărați câte mașini cu minim 4 locuri au pasageri în spate? (exceptând taxiurile, binînțeles).

„Și dacă faci copil, unde-l pui?”

Aici nu am ce să zic, dacă într-adevăr apare acel copil pe care unii tot îl prevăd de 10 ani și până atunci schimbă 3 mașini, toate „child-ready”. Deși aș avea unele argumente suplimentare și aici, nu sunt încă părinte să-mi dau seama de toate necesitățile reale, așa că mă voi limita la atât.

„Ce să faci cu <<racheta>> aia? E mașină de teribiliști!”

Să vă aduc aminte că foarte multe dintre așa-zisele mașini „sport”, îndrăgita Miata, spre exemplu are performanțe 0-100 km/h mai slabe decât multe BMW Seria 3 sau Audi A4 cu motoare de 2 litri, mașini de oameni raționali. Este adevărat că, însumând mai multe aspecte, aceste mașini „sport” oferă o senzație de viteză mai pronunțată (din cauza zgomotului, suspensiilor tari, poziției la volan etc.), dar în multe dintre cazuri poți fi mai teribilist într-un break cu aere de mașină „sport” decât într-o Honda S2000. Pe lângă asta, o mașină sport, un roadster te vor face mult mai conștient de capacitățile mașinii, decât dacă ai fi la volanul unei berline de generație nouă. O să mă abțin în a da exemple concrete, însă există berline de la producători de renume în care prin volan nu se traduce nimic din suprafața drumului, iar limitele mașinii sunt păcălite de electronica avansată, care, la greu, te poate „pierde” de pe drum. Deseori sunt în situația în care văd „jmekeri” care iau curbele ca la F1, înăuntru toți dansează din stânga în dreapta și mașina se înclină de zici că e motocicletă. Acolo e teribilism, nu într-un roadster care ia curba cu aceeași viteză și abia se înclină spre exterior.

„E ușoară și de aia fuge-n draci!”

Este greșită ideea conform căreia mașinile „sport”, în special decapotabilele, ar fi și mai ușoare, doar pentru simplu fapt că lipsește „niște mașină” din ele. În multe dintre cazuri, un roadster este mai greu decât un sedan de dimensiuni asemănătoare, iar un cabrio mai greu decât sedanul/hatchback-ul din care derivă. Acest lucru se întâmplă tocmai din cauza faptului că aceste mașini trebuie să întrunească norme de siguranță în caz de accidente (mai ales răsturnări). Lipsind elemente „esențiale” care ar proteja ocupanții, trebuie să se compenseze cu ranforsări și sisteme suplimentare de siguranță. La acestea se adaugă sistemul de decapotare și, în unele cazuri, rezervoare de combustibil mărite. Așadar, contrar așteptărilor, mașini care la prima vedere par „fioroase”, în realitate nu sunt mai capabile decât multe mașini „premium”. Bineînțeles, se cade ca aceste mașini „diferite” să aibă un minim de 150 CP sau mai mult, pentru o experiență cel puțin decentă, însă un 200 CP pe o decapotabilă se vor simți mai puturoși decât pe un sedan sau hatchback. Care mai este scopul, atunci? O decapotabilă sau un coupé este despre „feeling”, despre acel zâmbet pe care îl ai pe față când stai în trafic printre zeci de mașini banale, oricât de mari și luxoase. Mai mult, aceste mașini excelează de obicei la capitolul „dinamică”. Chiar dacă un posesor de Seria 3 îți poate fura startul la semafor, pe un drum plin de curbe nu va simți aceeași plăcere pe care o resimte un șofer de TT, chiar dacă, în teorie, îi poate face față.

„Ce să faci cu decapotabila în România? Să respiri tot praful din oraș?”

Dacă deții o decapotabilă, nu înseamnă că vei merge fără plafon tot timpul și oriunde. În realitate, cel mai probabil vei merge destul de rar, dar fii sigur că acele momente vor compensa pentru situațiile în care vei păstra aspectul de coupé. În primul rând, trebuie eliminate unele mituri privind faptul că nu te poți bucura de o decapotabilă în climatul nostru. Este foarte greșit și este un argument „fabricat”. Te poți bucura de o decapotabilă oriunde. Situațiile în care te poți bucura de senzațiile unei decapotabile sunt mult mai diverse și nu se pot limita la un interval orar, sezon sau tip de drum. Fiecare preferă să meargă cu decapotabila într-un anumit fel și acest lucru nu înseamnă că trebuie generalizat. Este adevărat că vara, la ora 13.00, poate fi neplăcut să stai în traficul urban decapotat, dar este total neadevărat să susții că odată ce a dispărut Soarele nu te poți „plimba” decapotat. Există tot felul de situații și moduri în care te poți bucura de lipsa plafonului.

  • poți merge decapotat cu toate geamurile sus (în special la drumuri lungi, în sezonul cald). Până la 90-100 km/h, vântul și zgomotul nu sunt deranjante. Astfel că nu doar te bucuri de o experiență plăcută, ci mergi și regulamentar și, de ce nu, „la consum”.
  • poți merge decapotat cu toate geamurile deschise. Situație ideală pentru deplasări urbane, când Soarele nu-ți bate fix în cap. Vara, după ora 19, devine tot mai plăcut.
  • poți merge cu sau fără deflectorul de vânt montat. După preferințe, poți alege cât vânt permiți să intre în zona ta de confort.
  • poți merge decapotat primăvara și toamna, cu încălzirea în scaune și deflectorul de vânt montat. De la 14°-15°C în sus este foarte plăcut. Dacă ai și un sistem „air-scarf”, care îți suflă aer cald în zona gâtului, poți scădea temperatura spre 12°C.

Experiența condusului pe un drum montan este mult mai amplificată în momentul în care deasupra capului îți lipsește plafonul. Dacă nu părăsești prea des orașul, nu înseamnă că nu te poți bucura de mașina ta. Nimeni nu spune să stai bară-la-bară și să inhalezi noxele celui din fața ta. Așa cum am recomandat și în articolul de aici, nu trebuie să ne înghesuim în eșapamentul colegului de trafic. O distanță optimă față de acesta ne asigură mai multe beneficii, printre care și un aer ceva mai respirabil. Aerul poluat pe care îl respiri în decapotabilă nu este cu mult mai poluat decât cel pe care îl respiră bicicliștii și cu siguranță este mai curat decât cel pe care îl respiră cei izolați în cele 16°C setate pe clima automobilului. Credeți că aerul de la sistemul de AC al mașinii este cu mult mai sănătos decât aerul de afară?

„Plouă în ea, trebuie să te ocupi, cine știe ce se mai strică!?”

Într-adevăr, o decapotabilă implică o mentenanță suplimentară. Inevitabil, după un anumit timp, pot intra picături de apă, dar vorbim de o cantitate infimă. Dacă într-adevăr plouă în ea, nu este în regulă! Este inevitabil ca, în momentul în care există atât de multe îmbinări, chedere și piese mobile, să nu se infiltreze stropi de apă pe ici, pe colo, fie că ești la spălătorie, fie că plouă torențial. Stai liniștit, nu va ploua în ea în adevăratul sens al cuvântului și în cele mai multe cazuri nu vei avea nicio surpriză. Spun asta,pentru că surprizele neplăcute pot fi evitate, atât timp cât se respectă anumite proceduri de mentenanță specifice decapotabilelor. Toate acele chedere și părți mobile amintite mai sus trebuie lubrifiate periodic. Nu este ceva nemaipomenit, este o procedură de 5-10 minute care ar trebui făcută măcar la 6 luni. Sunt numeroase tutoriale pe internet despre ce și cu ce se unge fiecare parte a sistemului de decapotare, pentru fiecare model.

Așadar, există probleme legate de sistemul de decapotare, care poate fi o bătaie de cap dacă nu funcționează. La aceasta se adaugă faptul că trebuie să acordăm o grijă sporită asupra interiorului mașinii, care, fiind mai expus mediului exterior, se poate murdări și deteriora ceva mai repede. Dacă vă cumpărați o astfel de mașină, trebuie să aveți în vedere că, da, necesită o grijă suplimentară. Pentru aceasta ar fi ideal să dețineți un loc de parcare acoperit, mai ales dacă vorbim de cele cu soft-top.

În ceea ce privește costurile de mentenanță, acestea nu le vor depăși pe cele ale unei mașini normale. Bineînțeles, depinde de marcă și de model, însă un coupé sau o decapotabilă de 15-20.000 EURO (S.H.) nu va avea revizii și piese cu mult mai costisitoare.

„Pe gropile de la noi, îți iei degeaba mașină joasă, nu vezi că nu poți să urci nicio bordură cu bara aia lăsată?”

De ce trebuie să ne asumăm că toți „escaladăm” jungla urbană cu mașinile? Nu toată lumea trece peste șinele de tramvai sau speed-bumpere cu aceeași viteză. Da, este adevărat că majoritatea mașinilor „sport” sunt mai inconfortabile și că o groapă luată cu 30 km/h se simte ca un topor în spinare. Asta nu înseamnă că, pentru simplul fapt că nu poți merge cu viteză pe piatră cubică, mașinile „sport” sunt degeaba. Când conduci o mașină „diferită” ești mult mai atent față de ceilalți participanți la trafic. Ești mai atent ca nimeni să nu ți-o atingă și ești mai grijuliu la toate craterele din asfalt. Per total, te îndeamnă să fii mult mai concentrat la condus și chiar mai amabil. Dacă veți analiza mai în detaliu, veți observa că, după același număr de km parcurși, o așa-zisă „mașină de weekend” care a circulat doar în oraș a avut o uzură mai mică decât cea a unei mașini clasice de oraș. Aici nu e vorba că decapotabilele și coupé-urile ar fi „tancuri”, ci despre simplul fapt că, fiind mașini de care te atașezi mai ușor, începi să le menajezi mai mult. Apoi, chiar dacă ți-ai dori să menajezi la fel de mult și o mașină normală, un sedan Seria 3 „absoarbe” mult mai bine denivelările și de multe ori nu le simți ca fiind dăunătoare. Într-o mașină ceva mai sport, orice pietriciă este o amenințare.

Dacă ajungi să ai nevoie zilnic să cocoți mașina pe borduri, înseamnă că, totuși, nu-ți priește o mașină „sport”. Dacă ești genul care nu „plantează” mașina în primii 5 metri găsiți și caută varianta sigură, mai îndepărtată, atunci, probabil că nu vei avea nevoie să te cațeri pe borduri. Chiar dacă totuși vei fi nevoit să o faci, încet și cu grijă poți aborda o bordură cu roata virată, la un unghi cât mai ascuțit.

Nu vă gândiți că sunt lipite de asfalt. În majoritatea cazurilor, dacă sunt păstrate „ca de fabrică”, nu vor avea probleme la speed-bump-uri sau pante de acces în garaje subterane.

Este adevărat că drumurile patriei noastre nu sunt cele mai prietenoase și că unele rute nu sunt prielnice pentru acest gen de mașină. Dacă vorbim despre transportul în mediul urban, ideal este să îți alegi rute alternative, cu drumuri ceva mai bune. Da, vei face cu 5-10 minute în plus, dar nu vei mai sta cu stresul gropilor și te vei deplasa prin zone mai plăcute ochiului. Dacă trebuie să ajungi în vârf de munte, probabil va trebui să apelezi la SUV-ul prietenilor, cu avantajul că îți vei menaja mașina personală.

„Bine, dar iarna ce faci?”

Aici poate fi o problemă, într-adevăr. Depinde foarte mult de regiunea în care locuim și de tipul de mașină. În oricare din cazuri, o decapotabilă cu soft-top nu este o soluție de „zi-cu-zi”. Chiar și așa, mai există tot felul de alte coupé-uri sau decapotabile (cu hard-top) interesante, pentru care iarna nu este o problemă mai dificilă decât în cazul altor mașini. Apoi, în multe regiuni din țară, câte săptămâni de iarnă mai avem cu adevărat? De câte ori ne-am luptat cu nămeții în ultima perioadă, mai ales în Muntenia?


Dacă îți dorești cu adevărat ceva diferit, nu mai sta pe gânduri și ia-o! Da, sunt unele inconveniente pentru acele situații care apar mult mai rar decât ne imaginăm, dar adevărul este că ne pliem. Ne adaptăm pe ceea ce ne permite mașina să facem. Suntem prea obișnuiți să fim în zona de confort și să nu ne surprindem cu ceva diferit. Mergem la sigur, că așa ne învață viața. Atunci unde mai este plăcerea? „Viața este prea scurtă ca să conducem mașini plictisitoare” – nimic mai adevărat.

Avantajul imens este faptul că obiceiurile pe care ni le schimbă o astfel de mașină sunt doar pozitive (nu mai confuzi mașina cu duba, ai mai multă grijă în trafic, la borduri, la parcări, nu ești obligat să faci diverse comisioane pentru alții, ești mai calm etc.). O mașină de care ești pasionat îți va da un sentiment unic, oricând o vei conduce. Cine zice că trebuie să te bucuri de sentimentul acela doar o dată pe lună? Tu ești singurul care poate hotărî. Atât timp cât îți asumi faptul că o mașină diferită implică o atenție sporită și vine la pachet cu unele minusuri (zgomot, confort, spațiu), înseamnă că o poți folosi foarte bine și zi de zi.